Een beweging van gelijkwaardigheid en participatie

QUAKERISME

Isfried Rodeyns, initiatiefnemer van de Gentse quakerbeweging.

Volgens de Amerikaanse filosoof John Dewey is een democratie een manier van samenleven, van gezamenlijk gedeelde ervaringen. Dat geldt zeker voor de Brugse Poort, een smeltkroes van mensen met verschillende ideeën en overtuigingen die naast en met elkaar samenleven. Een van die bewoners is Isfried Rodeyns, initiatiefnemer van de Gentse quakerbeweging.

Quakers zijn een groep ondogmatische gelovigen. Het leven en de overgeleverde uitspraken van Jezus vormen een belangrijke inspiratiebron voor ‘Het genootschap der vrienden’ zoals quakers zichzelf ook noemen.

Hoe maakte je kennis met het quakerisme?
I S F R I E D | “Na mijn studies filosofie begon ik aan mijn spirituele zoektocht en kwam ik terecht bij het quakerisme. Het quakerisme is christelijk van oorsprong en reageerde onder andere op de slavernij en de oneerlijke handel. We richten ons vooral op de spirituele beleving los van elk voorgeschreven dogma. In Gent werken we op dit moment niet wijkgericht. We zijn een kleine groep en gebruiken de lokalen van vzw Trafiek. Gelijkwaardigheid en participatie zijn heel belangrijk in onze beweging. Iedereen krijgt vanuit de inclusiegedachte evenveel inspraak. We hebben ook gewone deelnemers, je hoeft geen lid te zijn om langs te komen.”

Mensen van overal bereiken en vanuit verschillende levensbeschouwingen
I S F R I E D | “In België is de grootste quakergemeenschap actief in Brussel; de leden zijn vooral Engelstalig en komen uit alle uithoeken van de wereld. Ook in Nederland, Luxemburg en de andere buurlanden zijn er quakerbewegingen. We staan open voor iedereen, los van de persoonlijke levensbeschouwing. Iedereen heeft een eigen relatie tot God, wat kan ervaren worden door een spirituele kracht. We vertrekken van vier waarden: geweldloosheid, gelijkheid, integriteit en eenvoud. Quakers zijn vrij om deze waarden te vertalen naar een persoonlijke levenspraktijk om op die wijze verzoening, vrede en gerechtigheid te bewerkstelligen. We komen regelmatig samen om elkaar hierin te ondersteunen en om de eigen spirituele beleving verder te ontwikkelen.”

Geloven in ‘dat van God’ in ieder mens
I S F R I E D | “Bij het quakerisme neem je eigen levensbeslissingen; dit kan over heel wat thema’s gaan zoals over arbeid, kledij, voeding of maatschappelijk engagement. Er zijn geen specifieke regels waarover we moeten denken, maar we vertrekken altijd vanuit onze persoonlijke reflectie hierover. De eigen spirituele ervaring dragen we hoog in het vaandel. Onze bijeenkomsten gebeuren aan de hand van verschillende gespreksvormen, op groepsof persoonlijk niveau. Als quaker geloof ik in ‘dat van God’ in ieder mens. En hoe je dat goddelijke al dan niet wil benoemen, staat hier los van. Als we samenkomen, zitten we in een kring en wordt het stil. We keren inwaarts en gebruiken de stilte om in een diepere inspiratie te komen. We luisteren naar het spirituele, naar ‘dat van God’. Vanuit die diepte kunnen zich bepaalde inzichten ontwikkelen.

Er kwam ooit een meisje langs naar een bijeenkomst, er waren drie personen in haar omgeving die aan terminale kanker leden. De eerste keer sprak ze geen woord, er was alleen maar stilte. Ze bleef naar bijeenkomsten komen en naarmate de tijd vorderde, deelde ze haar verhaal tijdens de koffie; ze sprak over de uitdagingen in haar leven, hoe moeilijk ze het op dat moment had. Op een dag ging ze in die stille kring staan, en vertelde wat haar bewoog. Daarna hebben we haar niet meer terug gezien. Dat wij haar hebben kunnen bereiken tijdens een zwaar moment in haar leven, vind ik geweldig. Hier draait het in onze beweging om, los van haar persoonlijke levensbeschouwing.

Onze bijeenkomsten zijn geen therapeutische sessies maar wél een plaats waar ieders verhaal gehoord wordt. Een plaats waar levensverhalen en -visies uitgediept worden en handen en voeten krijgen, vanuit een zuivere spirituele beleving. In onze samenleving zijn er nog te weinig plaatsen waar we het kunnen hebben over zingeving, dit is helemaal iets anders dan therapie of psychologie.”

Je bent initiatiefnemer van de quakerbeweging in Gent. Zijn er nog andere activiteiten waar je graag je schouders onder wil zetten?
I S F R I E D | “Ik denk eraan om een inter-levensbeschouwelijke dialoog op te starten in de Brugse Poort, een plek waar mensen met allerlei levensbeschouwelijke achtergronden kunnen samenkomen. Mensen zijn verschillend in hun overtuiging en beleving, maar de levensbeschouwelijke vraagstukken kunnen evengoed hetzelfde zijn. Zo hoor ik bijvoorbeeld vaak dat ouders (met allerlei achtergronden) dezelfde vragen hebben over de opvoeding van hun kinderen en levensbeschouwing. Door de ‘ratrace’ van het leven hebben mensen soms weinig tijd om zich hier vragen over te stellen en antwoorden op te zoeken. Dit zou bijvoorbeeld een eerste invalshoek kunnen zijn.”

Je woont ondertussen vijf jaar in de Brugse Poort, wat waardeer je hier?
I S F R I E D | “De buurt is levendig en kleurrijk, het is tof om hier naar buiten te komen. Je kan de hele dag bezig zijn in de buurt, je kan in de ochtend een lekker ontbijt halen bij de Turkse bakker, later op de dag een optreden bijwonen en in de avond nog een mooie wandeling maken in de Bourgoyen. En tussendoor kun je terecht in een van de vele gezellige eet- en drankgelegenheden; er is hier zoveel te doen in onze wijk.”

Tekst & beeld: Hafsa El-Bazioui

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: